Page 146 - Gazi Haber Sayı 148
P. 146

HABER



                                                                                   Bilim Konferansları 2:

                                                                                            Teknoloji,

                                                                       Yetenek ve Tolerans


                                                                      Bağlamında Yaratıcı

                                                                                       Düşünme ve

                                                                                           İnovasyon






                                                                   lek,  çömlek  yapımı  için  kullanıldı.  Şimdiki  tekerleğe
                     azi  Eğitim  Fakültesi  Eğitim  Programları  Ana   geçiş  için  2  bin  yıl  beklenildi.  Her  bir  buluş  yeni  bir
                     Bilim  Dalı  Öğretim  Üyesi  Prof.  Dr.  Nurdan   buluşun temelini oluşturuyor. Uygarlığın yolu yaratıcı
               GKalaycı’nın  konuşmacı  olarak  katıldığı  konfe-  düşüncenin taşları ile örülüdür” şeklinde konuştu.
               ransın  moderatörlüğünü  Doç.  Dr.  Ayfer  Sayın  yaptı.   Prof.  Dr.  Kalaycı,  yaratıcı  düşünmeyi  Robbins’in
               Konferansa Rektörümüz Prof. Dr. Musa Yıldız, Gazi   ‘Fikirleri orijinal biçimde bir araya getirme ya da mev-
               Eğitim Fakültesi Dekan Vekili Prof. Dr. Mahmut Selvi,   cut  fikirler  arasında  o  güne  kadar  bilinmeyen  veya
               öğretim üyeleri ile öğrenciler katıldı.             beklenmeyen  bileşimleri  yapabilme  yeteneği’  olarak
                  Rektörümüz Prof. Dr. Yıldız, Gazi Eğitim Fakültesi-  tanımladığını anlattı. Ancak Prof. Dr. Kalaycı, bu ta-
               nin "Salı Konferansları" ve "Bilim Konferansları" olmak   nımın  tek  başına  kullanılmasının  yeterli  olmadığına
               üzere iki önemli etkinlik yapmaya devam ettiğini anım-  işaret etti ve yaratıcı düşünmenin bir, birkaç hatta bir
               satarak, “Prof. Dr. Nurdan Kalaycı hocamıza teşekkür   düzine fikirlerle de ortaya çıkabileceğini söyledi. Ka-
               ediyorum. Üniversite yönetimi olarak bu tip bilimsel fa-  laycı, bunun da zaman ve sabır istediğini, fikirler ara-
               aliyetlerin artması için gayret gösteriyoruz. 95’inci yılı-  sında bağlantının önemli olduğuna vurgu yaptı. Kalay-
               nı kutlayan Gazi Üniversitesinde etkinliklerimiz devam   cı bu konuyla ilgili ilginç bir örnek vererek şöyle devam
               edecek” ifadelerini kullandı.                       etti: “Özay Gönlüm’ü eskiler bilir. Kendisinin tambura,
                  Prof.  Dr.  Kalaycı  konuşmasında,  Leski’den  atıfta   bağlama ve curayı aynı gövdede birleştirdiği bir sazı
               bulundu ve fırtına ile yaratıcılık arasında benzerlik ol-  vardı.  Adı  da  yarendi.  Tasarımını  Özay  Gönlüm’ün
               duğuna  vurgu  yaparak,  “Fırtınalar  bir  şeylerin  yerini   yaptığı yaren, Cafer Açın tarafından imal edildi. Yaren
               değiştirir ve dengesini bozar. Enerji, madde ve gücü   adını da dönemin kaymakamı verdi. Yani burada üç
               toplar  ileri  iter.  Fırtınanın  binbir  çeşit  sonucu  vardır.   farklı fikir bir araya gelerek yeni bir enstrüman ortaya
               Başlangıcı ve sonu yoktur. Yaratıcı süreç de tam böy-  çıkmış oldu.”
               le olur. Yaratıcı süreç yönünü, gücünü, hedefini kendi   Prof.  Dr.  Kalaycı,  inovasyon  kavramını  yaratıcılı-
               durumundan alışıyla da fırtına gibidir. Dinamiktir, baş-  ğın ticari ustalıkla birleştirilmesi olarak tanımlayarak,
               lar-durur,  coşar-durur,  gelgitleri  vardır  aynı  fırtınalar   “Bu kavram Latince kökenli bir isimden geliyor. Bizde
               gibi” diyerek sözlerine başladı.                    bu kelimenin Türkçe karşılıkları bulundu ancak rağbet
                  Prof.  Dr.  Kalaycı,  kalkınma  kavramının  sadece   görmeyince  inovasyon  olarak  kullanılmaya  devam
               ekonomik  olarak  algılanmaması  gerektiğine  değine-  edildi. Bu kavramın gelişebilmesi için eğitimde yaratıcı
               rek,  “Kalkınma,  insan  düşünceleri  ile  eylemlerin  so-  düşünmeyi geliştirmek zorundayız. Yaratıcılığı gelişti-
               nucudur. Kalkınmanın itici gücü insandır. İtici bir güç   rebilirsek inovasyon da gelişir” diye konuştu.
               olan insanın düşünce ve eylemleri; kalkınmayı, insani   Prof. Dr. Kalaycı, Türkiye’nin sürdürülebilir bir ino-
               gelişmeyi, insanın dayanıklılığını ve mutluluğu etkiler”   vasyon ekosistemi tesis etmesi gerektiğini savunarak,
               diye  konuştu.  Yaratıcılık  ‘creativity’  kavramının  yeni   “Bunun  için  nitelikli  insan  gücüne,  özellikle  nitelikli
               bir kavrammış gibi algılandığına ancak yüzyıllardır var   üniversite mezunlarına gereksinim bulunuyor. Ayrıca
               olduğuna ve son dönemde öneminin daha da arttığına   tolerans konusunda da önemli eksiklerimiz var. Bunun
               değinen Prof. Dr. Kalaycı, tekerleğin icadından örnek   da çözümlenmesi gerekiyor” ifadelerini kullandı.
               vererek, “Tekerlek, 5 bin yıl önce keşfedildi. Ancak ilk    Prof. Dr. Kalaycı’nın konuşmasının ardından kon-
               tekerlek aklımıza gelen amaç için kullanılmadı. Teker-  ferans, soru-cevap kısmıyla sona erdi.


          144                 Bahar 2021
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151