Page 146 - Gazi Haber Sayı 148
P. 146
HABER
Bilim Konferansları 2:
Teknoloji,
Yetenek ve Tolerans
Bağlamında Yaratıcı
Düşünme ve
İnovasyon
lek, çömlek yapımı için kullanıldı. Şimdiki tekerleğe
azi Eğitim Fakültesi Eğitim Programları Ana geçiş için 2 bin yıl beklenildi. Her bir buluş yeni bir
Bilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Nurdan buluşun temelini oluşturuyor. Uygarlığın yolu yaratıcı
GKalaycı’nın konuşmacı olarak katıldığı konfe- düşüncenin taşları ile örülüdür” şeklinde konuştu.
ransın moderatörlüğünü Doç. Dr. Ayfer Sayın yaptı. Prof. Dr. Kalaycı, yaratıcı düşünmeyi Robbins’in
Konferansa Rektörümüz Prof. Dr. Musa Yıldız, Gazi ‘Fikirleri orijinal biçimde bir araya getirme ya da mev-
Eğitim Fakültesi Dekan Vekili Prof. Dr. Mahmut Selvi, cut fikirler arasında o güne kadar bilinmeyen veya
öğretim üyeleri ile öğrenciler katıldı. beklenmeyen bileşimleri yapabilme yeteneği’ olarak
Rektörümüz Prof. Dr. Yıldız, Gazi Eğitim Fakültesi- tanımladığını anlattı. Ancak Prof. Dr. Kalaycı, bu ta-
nin "Salı Konferansları" ve "Bilim Konferansları" olmak nımın tek başına kullanılmasının yeterli olmadığına
üzere iki önemli etkinlik yapmaya devam ettiğini anım- işaret etti ve yaratıcı düşünmenin bir, birkaç hatta bir
satarak, “Prof. Dr. Nurdan Kalaycı hocamıza teşekkür düzine fikirlerle de ortaya çıkabileceğini söyledi. Ka-
ediyorum. Üniversite yönetimi olarak bu tip bilimsel fa- laycı, bunun da zaman ve sabır istediğini, fikirler ara-
aliyetlerin artması için gayret gösteriyoruz. 95’inci yılı- sında bağlantının önemli olduğuna vurgu yaptı. Kalay-
nı kutlayan Gazi Üniversitesinde etkinliklerimiz devam cı bu konuyla ilgili ilginç bir örnek vererek şöyle devam
edecek” ifadelerini kullandı. etti: “Özay Gönlüm’ü eskiler bilir. Kendisinin tambura,
Prof. Dr. Kalaycı konuşmasında, Leski’den atıfta bağlama ve curayı aynı gövdede birleştirdiği bir sazı
bulundu ve fırtına ile yaratıcılık arasında benzerlik ol- vardı. Adı da yarendi. Tasarımını Özay Gönlüm’ün
duğuna vurgu yaparak, “Fırtınalar bir şeylerin yerini yaptığı yaren, Cafer Açın tarafından imal edildi. Yaren
değiştirir ve dengesini bozar. Enerji, madde ve gücü adını da dönemin kaymakamı verdi. Yani burada üç
toplar ileri iter. Fırtınanın binbir çeşit sonucu vardır. farklı fikir bir araya gelerek yeni bir enstrüman ortaya
Başlangıcı ve sonu yoktur. Yaratıcı süreç de tam böy- çıkmış oldu.”
le olur. Yaratıcı süreç yönünü, gücünü, hedefini kendi Prof. Dr. Kalaycı, inovasyon kavramını yaratıcılı-
durumundan alışıyla da fırtına gibidir. Dinamiktir, baş- ğın ticari ustalıkla birleştirilmesi olarak tanımlayarak,
lar-durur, coşar-durur, gelgitleri vardır aynı fırtınalar “Bu kavram Latince kökenli bir isimden geliyor. Bizde
gibi” diyerek sözlerine başladı. bu kelimenin Türkçe karşılıkları bulundu ancak rağbet
Prof. Dr. Kalaycı, kalkınma kavramının sadece görmeyince inovasyon olarak kullanılmaya devam
ekonomik olarak algılanmaması gerektiğine değine- edildi. Bu kavramın gelişebilmesi için eğitimde yaratıcı
rek, “Kalkınma, insan düşünceleri ile eylemlerin so- düşünmeyi geliştirmek zorundayız. Yaratıcılığı gelişti-
nucudur. Kalkınmanın itici gücü insandır. İtici bir güç rebilirsek inovasyon da gelişir” diye konuştu.
olan insanın düşünce ve eylemleri; kalkınmayı, insani Prof. Dr. Kalaycı, Türkiye’nin sürdürülebilir bir ino-
gelişmeyi, insanın dayanıklılığını ve mutluluğu etkiler” vasyon ekosistemi tesis etmesi gerektiğini savunarak,
diye konuştu. Yaratıcılık ‘creativity’ kavramının yeni “Bunun için nitelikli insan gücüne, özellikle nitelikli
bir kavrammış gibi algılandığına ancak yüzyıllardır var üniversite mezunlarına gereksinim bulunuyor. Ayrıca
olduğuna ve son dönemde öneminin daha da arttığına tolerans konusunda da önemli eksiklerimiz var. Bunun
değinen Prof. Dr. Kalaycı, tekerleğin icadından örnek da çözümlenmesi gerekiyor” ifadelerini kullandı.
vererek, “Tekerlek, 5 bin yıl önce keşfedildi. Ancak ilk Prof. Dr. Kalaycı’nın konuşmasının ardından kon-
tekerlek aklımıza gelen amaç için kullanılmadı. Teker- ferans, soru-cevap kısmıyla sona erdi.
144 Bahar 2021